وزیر جهاد کشاورزی در دیدار با کشاورزان و اصناف مرتبط در شهرستان پلدختر گفت: زیباترین و غنی ترین کلکسیون کشاورزی دیم ایران متعلق به استان لرستان است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری لرستان،وزیر جهاد کشاورزی در جمع کشاورزان شهرستان پلدختر، پیگیری امور زراعی را یکی از دغدغه های دولت و نمایندگان عنوان کرد و اظهار داشت : در حوزه قانون گذاری برخی از نمایندگان با جدیت به ما کمک می کنند زیرا خود فرزند مناطق کشاورزی هستند که نماینده شهرستان پلدختر بسیار فعال و دغدغه مند در حوزه کشاورزی و دامپروری است که از حمایت های ایشان از جمله مصوبه بند ت تبصره ۸ که رونق خوبی برای کشاورزان در پی خواهد داشت، تقدیر می کنم.

دکتر ساداتی نژاد اظهارداشت:استان لرستان یک قطب تپنده در حوزه کشاورزی و دامپروری ایران است و زیباترین و غنی ترین کلکسیون کشاورزی دیم ایران متعلق به استان لرستان است.

وی با اشاره به اینکه ۷۰ درصد از منابع غذایی جهان از کشت دیم و ۳۰ درصد آن از طریق کشت آبی تامین می شود گفت: علیرغم آنکه نماینده محترم همواره مطالبه به حق افزایش حق آبه و افزایش سهم اراضی آبی را دارد اما نعمت خدادادی کشت دیم و میزان بارندگی ظرفیت ارزشمندی در لرستان است.

وی افزود:متاسفانه روی کشت دیم برنامه ریزی نکرده‌ایم و میزان برداشت کشاورزان در این حوزه بسیار ناچیز است و آموزش های لازم و امکانات مورد نیاز در این حوزه تامین نشده است.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه اخیرا طرح جهش دیم را در کشور شروع کرده ایم گفت: در لرستان ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی دیم تحت پوشش این طرح است که باید توسعه بیشتری پیدا کند.

دکتر ساداتی نژاد با تقدیر از پیگیریهای استاندار لرستان در حمایت از امور مربوط به کشاورزان گفت : استان لرستان رتبه های خوبی در زمینه باغداری و کشاورزی دارد و تولیدات بسیار با کیفیتی در حوزه شیلات دارد که حمایت و کمک های لازم در حوزه صادرات و ایجاد کارگاه و صنایع تبدیلی انجام خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به بازدید های مختلف از وضعیت کشاورزی در منطقه گفت: شاه بیت همه مشکلات تامین آب مورد نیاز کشاورزان است و با توجه به خسارت های سیل ۹۸ باید مشکلات آنها را رفع و رجوع کرد که در این شهرستان ۷ ایستگاه پمپاژ آب داریم که امیدوارم با همکاری وزارت نیرو بخشی از آنها را تا پایان سال به بهره برداری برسانیم.

وی با اشاره به طرح توسعه باغات دیم در اراضی شیب دار گفت: به اعتقاد من نباید در غرب کشور در جایی که قابلیت کشت دیم وجود دارد، اراضی شیب دار بلا استفاده وجود داشته باشد که وجود آن در هر کجا بعنوان یک نقطه ضعف در عملکرد مدیریت کشاورزی و منابع طبیعی قلمداد می شود و لازم است با توجه به وضعیت اشتغال و نیاز به تولید ثروت، بعنوان مکمل و اشتغال به کشاورزان واگذار شود که در سفر ریاست محترم جمهور به لرستان اعتباری حدود ۸۰ میلیارد تومان به این بخش تعلق گرفته است.

دکتر ساداتی نژاد در خصوص بخش شیلات گفت: با توجه به وجود رودخانه های متعدد در لرستان در کنار آن صنعت شیلات می تواند رونق پیدا کند که در همین راستا ده مجتمع خاویاری در طرح تحول شیلات برای این استان در نظر گرفته شده و از سرمایه گذارانی که علاقمند به سرمایه گذاری در این حوزه هستند دعوت می کنیم و تسهیلات لازم را در اختیار آنان قرار خواهیم داد‌.

وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه رفع تداخلات اراضی کشاورزی تا پایان سال ۱۴۰۲ به صفر خواهد رسید، گفت: تا پایان دولت سند تک برگ تمام اراضی کشاورزی را به کشاورزان تحویل خواهیم داد.

وی افزود:از سال ۹۴ تا پایان ۹۹ قرار بود همه ی اراضی کشاورزی ایران صاحب سند شوند که در آغاز دولت سیزدهم حدود ۴ درصد اراضی کشاورزی ایران دارای سند بوده ‌اند که در حال حاضر رشد حدود ۷۰۰ درصدی در زمینه سند مداخلات داشته ایم و این دغدغه را تا پایان دولت سیزدهم برطرف خواهیم کرد.

دکتر ساداتی نژاد خاطرنشان‌کرد: لرستان در کشاورزی قراردادی رتبه چهارم کشور را دارد که ضمن قدر دانی از جهاد کشاورزی استان باید گفت؛ مدرن ترین روش کشاورزی دنیا، کشاورزی قراردادی است که در این روش به کشاورزان نهاده های کشاورزی شامل بذر،کود،سم،بیمه و آموزش را بدهیم و در انتهای کار با برداشت محصول تسویه کنیم که این موضوع با قدرت دنبال می‌شود تا به حوزه معیشت کشاورزان و افزایش تولید که از دغدغه های مقام معظم رهبری است رسیدگی شود.

وزیر جهاد کشاورزی به پیگیری موضوع آبخیزداری و تامین اعتبارات لازم و تکمیل سدهای نیمه تمام با همکاری وزارت نیرو اشاره کرد.
در ادامه این نشست به برخی از مشکلات کشاورزان و مسائل مبتلا به پرداخته شد و در این خصوص تصمیمات لازم اتخاذ گردید.b_300_0_16777215_00_images_1401_11_1007128792_63344988-1.jpg

 

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید