استاندار لرستان گفت: عدم انتقال یافته های پژوهشی حوزه ی کشاورزی به مرحله ی اجرا مهم ترین خلا این بخش است.

به گزارش اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری لرستان، فرهاد زیویار چهارشنبه بیست و چهارم آبان ماه در جلسه ی ستاد الگوی کشت استان، عنوان کرد: ما در کشور و استان بهترین تجربه ها و یافته ها را برای ایجاد الگوهای مناسب و پر بهره ی کشاورزی به دست آوردیم اما چون در اجرا چندان مورد استفاده قرار نمی گیرند بی تأثیر مانده اند.

وی با بیان این که در حال حاضر تنها بین ۱۰ تا ۱۵ درصد این تجربه ها در اجرا مورد استفاده قرار می گیرند، ادامه داد: اگر بتوانیم حداقل تجربه های پژوهشی به دست آمده را تا ۵۰ درصد به مرحله ی اجرا در کشاورزی برسانیم شاهد تحول بزرگی درتولید و زراعت خواهیم بود.

استاندار عدم طراحی و اجرای زنجیره های ارزش محصولات کشاورزی از جمله تولید، توزیع، تبدیل و بسته بندی را یکی دیگر از مشکلات این حوزه برشمرد و ابراز کرد: کشاورزان ما در برخی از محصولات کشاورزی مقام اول در کشور را دارند اما به دلیل این که دستاورد آنها فقدان در تولید خام باقی مانده و در مسیر زنجیره های ارزش قرار نمی گیرند چندان ملموس نمی باشند.

زیویار بر استفاده بهینه از منابع به ویژه مصرف آب کشاورزی تأکید کرد و گفت: میزان سرانه مصرف از جمله آب در حوزه ی کشاورزی در کشور ما بسیار بالا و نامتعارف بوده و نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر قابل مقایسه نیست که جای تغییر دارد.

وی تأکید کرد: الگوهای مناسب استفاده از آب در کشاورزی بسیار مهم بوده که باید به صورت جدی در برنامه ها قرار گیرد.

استاندارلرستان ابلاغ نرخ خریدهای تضمینی قبل از برداشت، پرداخت بیمه به موقع محصولات، حمایت از برخی  از کشاورزان که ممکن است محصولات بیش از الگوی کشت داشته باشند را از جمله خواسته های مهم کشاورزان استان قلمداد کرده و خواستار پیگیری توسط مسئولین ذیربط در این خصوص شد.

b_300_0_16777215_00_images_1401_1_photo_2023-11-12_01-33-26.jpgستاد الگوی کشت استان لرستان با رویکرد هم اندیشی انتقال فن آوری به روستاها به ویژه در حوزه ی زراعت(روستای نوفن) و با حضور علیرضا مهاجر معاون وزیر جهادکشاورزی در امور زراعت، معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار لرستان، مدیرکل هماهنگی امور اقتصادی استانداری لرستان، مدیر کل جهاد کشاورزی، مدیر کل برنامه و بودجه استان و مدیران مرتبط و کارشناسان حوزه ی کشاورزی برگزار شد.

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید