مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران گفت: با برداشت از شیل‌های نفتی لرستان، ایران، نخستین بار در دولت سیزدهم وارد بازار شیل‌های نفتی جهان می‌شود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری لرستان مهدی فکور روز پنج‌شنبه در بازدید از شیل‌های نفتی منطقه گله‌بادوش الیگودرز گفت: با برداشت شیل‌های نفتی این منطقه برای نخستین بار جمهوری اسلامی ایران در بُعد تولید از شیل‌های نفتی در دنیا قرار خواهد گرفت.

وی گفت: موفقیت بزرگ این است که جمهوری اسلامی برای نخستین بار وارد بازار شیل‌های نفتی می‌شود و این اتفاق در دولت سیزدهم رقم خورده است‌‌.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با اشاره به انجام ۱۵ سال کار مطالعاتی و میدانی صورت گرفته از سوی اکیپ‌های مختلف و انجام نمونه‌برداری و آزمایش‌های خاص، بیان کرد: نتایج حاصل از تحقیقات صورت گرفته نشان داد قابلیت برداشت از این شیل‌ها وجود دارد.

فکور با اشاره کیفیت شیل‌های قالی کوه نسبت به شیل‌های آمریکا و سایر کشورهایی که شیل نفتی دارند و صاحب فناوری هستند بیان کرد: بررسی‌های میدانی و کارهای آزمایشگاهی با مشارکت انستیتوی نفت تهران به اتمام رسیده، نمونه آزمایشگاهی آن موفقیت‌آمیز بوده و روش آن نیز پیدا شده که نمونه نیمه صنعتی آن در ابعاد ۱۰ کیلو به صورت پیوسته نفت و میعانات نفتی و گازی با آی پی آی ۴۰ به همراه داشته است.

 فکور با بیان اینکه محصول تولیدی با میادین بسیار خوب ایران همچون نفت‌شهر و اهواز با اعماق ۱۰۰۰ متر و ۲۵۰۰ متر برابری می‌کند، بیان کرد: این شیل‌های نفتی باید به دو روش معدنی یا صنعتی مورد پردازش قرار بگیرند؛ اما خوشبختانه محققین اکتشاف و انستیتو نفت تواما انجام دادند روشی جدیدی پیدا کردند که این روش جدید قابلیت آن برای شیل‌های نفتی ایران است و به زودی ثبت جهانی خواهد شد.

وی با بیان اینکه تلاش‌ها بیش از ۱۵ سال پیش شروع شد؛ اما در حقیقت در دولت سیزدهم بیشترین تلاش صورت گرفت و این باعث شد کارخانه نیمه‌صنعتی ساخته شود، افزود: اکنون  در جایگاهی هستیم که برآورد اقتصادی آن در حال انجام است و از این شیل‌ها برداشت معیانات با ای پی ای ۴۰ و گاز صورت می‌گیرد.

 فکور با اشاره به انجام برآوردهای اقتصادی این شیل‌ها برای کشور عنوان کرد: برای انجام محاسابات آن به عکس‌های هوایی و ماهواره‌ای نیاز است و مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران با بیان اینکه گمانه‌زنی‌ها تا عمق ۳۰۰ متر نیز صورت گرفته و چاه هم حفر شده است بیان کرد: باید دید که این ظرفیت تا چه عمقی است.

وی با تاکید بر اینکه عیار نفت این منطقه باید برآورد و پس از آن تولید واقعی شروع شود افزود: امیدواریم طی ۲ تا سه ماه آینده گزارش فنی و اقتصادی آن از طریق انستیتوی نفت دانشگاه تهران به ما داده و اقدامات عملیاتی آغاز شود.

  فکور با اشاره به اینکه این معدن خدادادی روی زمین لرستان را از این بعد انرژی (نفت، گاز، معیانات گاز) خودکفا خواهد کرد گفت: گازی که از این شیل‌ها متصاعد می‌شود در آمریکا  برای گرمایش و سیستم‌های برقی استفاده می‌شود.

 مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت ایران افزود: پسماندی که از این روش باقی می‌ماند دوستدار محیط زیست است و می‌توانند در صنایع مختلف همچون صنعت سیمان استفاده شود.

وی درباره اشتغال‌زایی این صنعت برای لرستان گفت: براساس طرح اقتصادی که ارائه می‌شود برآورد این است که به صورت مستقیم، غیرمستقیم و سه شیفته پیش‌بینی می‌شود کمتر از سه هزار نفر نخواهد بود و اولویت با نیروهای بومی است.b_300_0_16777215_00_images_1401_1_photo_2023-11-10_21-37-45.jpg

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید