استاندار لرستان گفت: فتح خرمشهر شاه‌کلید یک مبارزه و رزم‌آوری، اقتدار، انسجام، اعتماد به نفس ملی و ایمانی در مقابل یک توطئه تمام عیار بود.

به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری لرستان فرهاد زیویار در صبحگاه مشترک یگان‌های نظامی و انتظامی لرستان گرامیداشت سوم خرداد، سالروز آزادسازی خرمشهر  و روز مقاومت ایثار و پیروزی ضمن ادای احترام ویژه به مقام شامخ شهیدان انقلاب اسلامی، شهدای دفاع مقدس، نهضت مقاومت، شهدای آزادسازی و فتح خرمشهر و خانواده‌های شهدای این واقعه بزرگ گفت: امروز سوم خرداد و دهه کرامت و سالروز دفاع جانانه و غیرتمندانه رزمندگان  این خطه در حاج عمران است.

استاندار لرستان گفت: شادی و عزای آن برای همه ما غرورآفرین است چه آنجا که نزدیک به ۳۰۰ شهید را در منطقه حاج عمران برای دفاع از انقلاب، نظام  و سرحدات کشور تقدیم کردیم و چه آنجا که خاکی که در تصرف دشمن درآمده بود پس گرفتیم.

زیویار با بیان تاریخچه‌ای از آغاز جنگ تحمیلی گفت: جنگ تحمیلی از اواخر شهریور ۱۳۵۹ شروع شد و حدود یک سال و نیم به دلایل مختلف از جمله بی‌کفایتی فرماندهی بنی‌صدر و شرایط انقلاب اسلامی، برتری با نیروهای دشمن و بعثی بود و همین امر باعث شد در یک برهه کوتاه، ضرباتی به کشور وارد شود.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه بهار سال ۱۳۶۱ عرصه دلاورمردی‌های رزمندگان اسلام یاداور حماسه‌های تاریخی بود گفت: گرچه در پشت جبهه فقط روزهای فتح و پیروزی را مردم نظاره‌گر بودند؛
اما در پشت پرده خبرهای پیروزی چندین روز مبارزه، غیرت و شهادت به شکل‌های مختلف وجود داشته است‌.
 
زیویار با اشاره به اینکه رزمندگان اسلام در فروردین سال ۱۳۶۱ زمانی که دشمن در توهم و تصورات باطل خود سیر می‌کرد به‌یک‌باره فاتح جنگ شد، افزود: عملیات غرورآفرین فتح‌المبین با رمز یا زهرا ورق جنگ را تقریبا به صورت کامل برگرداند.

استاندار لرستان از عملیات فتح‌المبین به عنوان رمز عملیات بیت‌المقدس با یک نگاه غیرنظامی  یاد کرد و افزود: این عملیات مقدمه و بسترساز و محک قدرت رزمندگان اسلام در همان مقطعی بود که نیروهای دشمن به قصد شهرهای شمالی خوزستان مانند دزفول و اندیمشک تا سر حدات مناطق غرب کرخه جلو آمده بودند؛ اما در این عملیات شکست سنگینی را متحمل شدند.

زیویار با بیان اینکه دوران دفاع مقدس دوره بازسازی غرور ملی، اعتماد به نفس ایرانیان با توکل به خدا بود گفت: در تقویم و تاریخ این‌گونه حماسه‌ها برجستگی‌های خاص خود را دارد.

وی گفت:  چند هزار اسیر، غنایم جنگی فراوان این فتح مبین و این مقدمه عملیات آزادسازی خرمشهر را فراهم کرد.

استاندار لرستان با بیان اینکه در تاریخ بعد از ۴۱ سال عیار مقاومت و دلاورمردی‌های رزمندگان اسلام یک نقطه عطف به حساب می‌آید عنوان کرد: برای همه ملت‌ها این نقطه عطف‌ها ارزش دارند و برای ما هم به نحو بارزتری دارای ارزش هستند.

زیویار با بیان اینکه در تاریخ انقلاب اسلامی سوم خرداد تا دنیا دنیاست برای تقویم ایران یک روز تاریخی، خاص و عزیز باقی خواهند ماند عنوان کرد: سوم خرداد ایام‌الله است و به تعیبر امام خمینی، این خدای تبارک و تعالی این پیروزی‌ها را نصیب ملت ایران کرد و رزمندگان اسلام هم این هم این را می‌دانستند و در اولین گام پس از پیروزی و آزادسازی خرمشهر در مسجد جامع نماز شکر به جا آورند.
 
 وی گفت: فتح خرمشهر پس از ۱۹ ماه زجر و فشار به ملت ایران پایان اشغال یک شهر یا بخش خاک از یک کشور نبود، در بسیاری از جنگ‌ها مناطقی از دست می‌رود و دوباره بازپس گرفته می‌شود؛ اما فتح خرمشهر شاه‌کلید یک مبارزه و رزم‌آوری، اقتدار، انسجام، اعتماد به نفس ملی و ایمانی در مقابل یک توطئه تمام عیار بود.

استاندار لرستان با بیان اینکه در مقابل انقلاب اسلامی رژیم بعثی تنها قرار نداشت افزود: هم ملت ایران و هم کسانی که عزم خود را در این جنگ جزم کرده بودند این را می‌دانستند و در تاریخ ۲۰۰ ساله قبل از این واقعه بی‌سابقه بود که ایرانیان اجازه ندهند بخشی از خاکشان با زور جدا شوند.

استاندار لرستان با اشاره به اینکه عملیات بیت‌المقدس با رمز یا علی ابن ابی طالب حاصل ۲۴ روز نبرد تا سوم خرداد است  گفت: نتیجه این عملیات  انهدام نیروهای حاضر در صحنه دشمن و بازپس گیری خاک ایران و بازگشت امنیت به خوزستان بود و تمام این موارد توانستنی بود که با توکل به خدا انجام شد و با محاسبات بشری این امکان میسور نبود و بنا بر استراتژی‌های متداول جنگی و تجهیزات جنگی و حمایت‌هایی که از ارتش بعثی صورت می‌گرفت قابل مقایسه با کشوری که تازه انقلاب کرده نبود.

وی گفت: با این فتح، جشنی تمام عیار صورت گرفت، خون بر شمشیر پیروز شد غیرت بر ابزارآلات نظامی فایق آمد غیرتی که از بطن بود و معجزه بود و همان‌گونه که امام فرمودند خرمشهر را خدا ازاد کرد کار خدایی بود.

استاندار لرستان گفت: در فتح خرمشهر، لشکر خدا، بسیجیان و نیروها و قوای مسلح  را کمک کرد وگرنه این فتح امکان‌پذیر نبود و  این واقعه تاریخی مرهون خون شهیدان والامقام و ایثارگران  رزمندگان اسلام است.b_300_0_16777215_00_images_1402_photo_2023-05-25_00-25-02.jpg

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید