بسم الله الرحمن الرحیم

 

ماه مبارک رمضان، بهار دل‌ها و قرآن است و تقارن این ماه ملکوتی با بهار طبیعت که در فرهنگ ما، خاستگاه تغییر سال و شادباش به جهت زنده شدن طبیعت است لازمة شکرگزاری و رعایت اوامر و نواهی پروردگار است.

ضمن تهنیت به همه برادران و خواهران به جهت طاعات و عبادات در این ماه مبارک و انتظار و التماس دعای خیر، با توجه به اهمیت تکلیف الهی حجاب و ظهور دغدغه‌های مؤمنان در رابطه با رعایت «زیست عفیفانه» در جامعه و به استناد آیه شریفه:

«یا أَیُّهَا النَّبِیُّ قُلْ لازْواجِک وَ بَناتِک وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یُدْنینَ عَلَیْهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِک أَدْنی أَنْ یُعْرَفْنَ فَلا یُؤْذَیْنَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً»؛

«ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلباب‌ها (روسری‌های بلند) خود را بر خویش فروافکنند، این کار برای اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است (و اگر تا کنون خطا و کوتاهی از آنها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است» (۵۹ / احزاب)

توضیحات و مواردی تقدیم می‌شود:

- واضح و مبرهن است، حجاب از ضروریات دین مبین اسلام است که آیات و روایات و سیرة معصومین، علما و حکما، در تأیید این فریضه هم‌جهت بوده و از جانب دیگر، شاکله فرهنگی ایرانیان در طول تاریخ هزاران ساله خود، بر لزوم پوشش و متانت و حیا بانوان استوار بوده، تا جایی که اکثر تاریخ نگاران برجسته معتقدند حجاب و پوشش را ایرانیان در جهان  منتشر کردند.


- نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران  که برخاسته از آموزه‌های اسلام ناب محمدی است، در حقیقت با استعانت از خط راستین ائمه اطهار و از سوی علما، حکما و مجاهدان این مرز و بوم تحقق و تعین پیدا کرد و در نهایت به زعامت سیدی جلیل‌القدر با انقلاب اسلامی، فرصت ظهور و بروز توانایی اسلام حقیقی در راهبری جوامع را نمایان کرد، آن هم در قرنی که  مستکبران عالم، تمام توان خویش را برای خاموش کردن چراغ دین به کار بسته‌اند.


آنچه ملت ایران را در این مسیر سخت و پر آزمون  (با دشمنی تمام زورمداران جهانی با انواع و اقسام توطئه‌ها و مشکلات) موفق نگه داشته، اسلام عزیز بوده و پیروی از زعیم انقلاب که خود ذوب در اسلام عزیز است.


- دشمنان جمهوری اسلامی ایران تمام راه‌هایی که می‌تواند یک ملت را بشکند آزموده‌اند و در نهایت در تمام این شیطنت‌ها شکست خورده‌اند؛ البته در برخی جهات ایجاد مزاحمت‌هایی کرده و باعث آزار شده‌اند، نمونة آخر این‌گونه شرارت‌ها، حمله به اذهان جوانان و نوجوانان ما آن هم با ایجاد شبهه و طرح فتنة «زن، زندگی آزادی»، در ماه‌های گذشته بود که در قالب فتنه‌ای عظیم و جنگی جهانی و ترکیبی علیه یک ملت، دقیقاً حجاب را هدف قرار دادند، چرا که دشمن فهمیده است تا وقتی که حیا و حجاب در این جامعه خواست اکثریت است، راهی به شکست ایران اسلامی گشوده نمی‌شود، پس برای تحلیل رفتن این انقلاب باید بی‌غیرتی و بی‌بند و باری را عمومی کرد و در یک کلام، همان طرحی که در آندلس اسلامی پیاده شد و توانست اسلام را در اروپا به شکست بکشانند اکنون در دستور کار قرار گرفته است.


- در جنگ ترکیبی «زن، زندگی، آزادی» علی‌رغم همه مشکلات و هزینه‌ها که برای مملکت ایجاد شد، یک نکته مانند خورشید آشکار شد، و آن هم اینکه؛ اکثریت قریب به اتفاق بانوان ایران اسلامی، حجاب و پوشش زن را به رسمیت می‌شمارند و تعداد کسانی که «هنجارشکنی مطلق» داشتند، در اقلیت مطلق بودند، عدم همراهی بانوان با هنجارشکنان دقیقاً باعث شکست آن جنگ ترکیبی شد. (آفرین بر این زنان و دختران باغیرت و شریف).


- در ایام تعطیلات نوروزی، حضور و بروز اقلیتی هنجارشکن در اماکن عمومی یا در اقامتگاه‌ها باعث ایجاد دغدغة عمومی مؤمنان در اقصی نقاط کشور اسلامی شد که نمود این دغدغه‌مندی در بیانات ائمه معزز جمعه و یا بیانیه‌های امت حزب‌الله هویدا شد و وزارت کشور ضمن پیگیری با صدور بیانیه‌ای بر دفاع از «حیات عفیفانه» و حریم «ححاب» تأکید مطلق داشت.


- بازخوانی دوباره آن بیانیة مهم که نقشه‌راه تمام مدیران و متولیان مربوطه است و  برای مجموعه‌های قانونی و فرهنگی متولیِ امر حجاب، در حکم قانون بلامنازع است لازم است؛ چرا که ما موظف هستیم تمام امکانات قانونی و توان فرهنگی خویش را درجهت همان بیانیه متمرکز نماییم.


بنابر آنچه که گفته شد چند نکته تقدیم می‌شود:

۱_مطالبة حجاب به‌عنوان حق طبیعی آحاد جامعه در داشتن «زیست عفیفانه» مطالبه‌ای عمومی بوده، که آحاد مؤمنان، اقشار مختلف مردم، خانواده‌ها و حتی افراد کم‌حجاب هم خواهان آن هستند.

چون همه بر این نکته اساسی معترف هستند که: «زیست عفیفانه» هم مطالبة اسلام عزیز است و هم ریشه در ملیت، تاریخ و فرهنگ ایران دارد و همه موظف به ایجاد شرایط عمومی  برای تحقق هر چه بیشتر این خواستة مشروع و معقول اکثریت مطلق جامعه هستیم.

۲_ علاوه بر اماکن اداری در معابر و اماکن عمومی می‌بایست حجاب و پوشش معقول رعایت شود و برای نیل به این هدف می‌بایست با هماهنگی و همفکری، شیوه‌ها و روش‌هایی که قانون برای ضابطین تعیین کرده است را احصا کرده و البته از ظرفیت دعوت حسنه بهره‌گیری گردد.

۳_ همکاری همه نهادهای قضایی، ضابطین و دستگاه‌های اجرایی برای هماهنگی و وحدت رویه در پیشبرد کار امری حتمی بوده؛ بنابراین نشست‌هایی برای تبادل نظر و ایجاد وحدت کلمه و رویه و احصا نیکوترین شیوه‌های انجام کار برگزار خواهد شد.


۴_ حجاب امری فرهنگی است و باتوجه به حمله همه جانبة رسانه‌های دشمن در قالب‌های گوناگون؛ از فیلم و پیام گرفته تا سبک زندگی و شیوه پوشش، به اذهان نوجوانان و جوانان این مرز و بوم، همه اهل فرهنگ و هنر دستگاه‌های فرهنگی، لازم است با کار فرهنگی و هنری، ایجاد ارتباط با جوامع هدف را در دستور کار خود قرار دهند، همانگونه که در بند «۳» بیانیه وزارت کشور نیز تصریح شد:


«از روحانیت معزز و مراجع فرهنگی و اجتماعی تقاضا دارد با حضور مسئولانه خود در میدان، تبیین این موضوع حساس را بر خود فرض دانسته و باب گفتگوی مثبت در امر حجاب را برای همه طیف‌های نیازمند به بهره‌های فکری و ذهنی بیش از پیش باز نمایند. تردیدی نیست که «اقناع» نسل جوان مؤثرترین راهبرد در بهبود وضعیت حجاب خواهد بود»

بنابراین همه دستگاه‌ها و متولیان فرهنگی و اجتماعی لازم است در کوتاه‌ترین زمان با تشکیل جلسات، ضمن تقسیم کار، شیوه‌های عملی حضور در میان مردم و گفتگوی تبیینی با جوانان را مشخص و سریعاً اجرایی نمایند.

- استان لرستان، دارای مردمی با مناعت طبع و ارادتمند اهل بیت است. لرستان سرزمین، شجاعت و سخاوت است که با تقدیم  هزاران شهید، وفای خود را به اسلام اثبات کرده است.

 از همه عزیزانی که دستی بر آتش داشته و برای بخشی از مردم حکم مرجع تحلیل و خبررسانی را دارند، اعم روحانیت بزرگوار، فرهنگیان، دانشگاهیان عزیز و اهالی محترم رسانه و قلم، برادرانه تقاضا دارم: در لزوم حفظ هویت اسلامی و ملی، لزوم زیست عفیفانه با نوجوانان و جوانان استان به هر نحو که میسر می‌دانند سخن بگویند، چرا که تعالی جامعة ما درگرو زیستن در  پرتو اخلاق و متانت و ایمان است.


فرهاد زیویار

استاندار لرستان

b_300_0_16777215_00_images_1401_photo_2023-03-15_08-37-11.jpg

نوشتن دیدگاه


تصویر امنیتی
تصویر امنیتی جدید