اداره كل مديريت بحران
تابلو اعلانات
1396/12/12
چگونه آرامش داشته باشيم چگونه آرامش داشته باشيم

آرامش در زندگي هم دروني است هم بيروني

تعريف آرامش كار چندان ساده‌اي نيست، با اين حال شايد بتوانيم آن را به‌عنوان زندگي عاري از خشونت (فيزيكي، ذهني، روحي و همه‌ي اشكال ديگر آن) و همراه با احترام، درك تفاوت‌ها و سعه‌ي صدر تعريف كنيم. آرامش بيروني به جهان و آرامش دروني به ضمير هر شخص برمي‌گردد.

  • آرامش بيروني: مفهوم آرامش بيروني كه همه‌ي ما آن را با عنوان صلح مي‌شناسيم، بدان معناست كه بتوانيم عليرغم تفاوت‌هاي فرهنگي، مذهبي و سياسي به يكديگر احترام بگذاريم و عشق بورزيم.
  • آرامش دروني: ما بايد آرامش را ابتدا در درون خود پرورش دهيم؛ يعني بايد ترس‌، خشم، تعصب و فقدان مهارت‌هاي اجتماعي را (كه منجر به رفتارهاي خشونت‌آميز مي‌شوند) در خود بشناسيم و بر آنها غلبه كنيم. اگر نتوانيم خشونت دروني خود را كنترل كنيم، طوفان بيروني هرگز فروكش نخواهد كرد.
  • به ديگران عشق بورزيد، اما آنها را كنترل نكنيد

 اولين گام مهم براي آرامش داشتن در زندگي اين است كه اعمال قدرت بر ديگران را متوقف كنيد و نتايج آن را در زندگي خود ببينيد. مسلما خودتان هم دوست نداريد كسي شما را كنترل كند؛ بنابراين به جاي اينكه اراده و خواست خود را بر ديگران تحميل كنيد، سعي كنيد از ديدگاه آنها به قضايا بنگريد. اطرافيان خود را با وجود عيب و نقص‌ها و تفاوت‌هايشان دوست بداريد و آنها را همانگونه كه هستند بپذيريد.
  • اول به آرامش فكر كنيد بعد به قدرت. گاندي مي‌گويد :«قدرتي كه بر اساس عشق بنا شده است هزار بار از قدرت به دست آمده از تهديد و مجازات مؤثرتر و پايدارتر است. اگر با رفتار يا اقدامات تهديدآميز خود بر ديگران قدرت يافتيد، بدانيد كه تبعيت آنها از شما نه از سر احترام كه به اجبار خواهد بود. اين روش براي يافتن آرامش در زندگي اصلا كارآمد نيست.
  • مهارت‌هاي مذاكره، حل اختلافات و ارتباط قاطعانه با ديگران را ياد بگيريد. اين مهارت‌هاي ارتباطي مهم و سازنده به شما كمك مي‌كنند تا حتي‌الامكان از درگيري و تضاد با ديگران دوري كنيد. البته اين‌طور نيست كه بتوان جلوي همه‌ي تعارضات را گرفت، اما بايد بتوانيد آنها را به خوبي مديريت كنيد. از آنجا كه بسياري از درگيري‌ها به دليل سوءتفاهم‌ به وجود مي‌آيند، بسيار مهم است كه در ارتباط با ديگران منظور خود را به صراحت بيان كنيد. اگر احساس مي‌كنيد كه در اين نوع ارتباطات مهارت كافي نداريد، بيشتر در مورد آنها مطالعه كنيد.
  • از دستور دادن، نصيحت، سخت‌گيري، تهديد يا سؤال‌پيچ كردن ديگران براي دستيابي به اطلاعات بيشتر بپرهيزيد. اين رفتارها به سادگي سبب درگيري و اختلاف مي‌شوند، چرا كه اطرافيان شما احساس مي‌كنند سعي در كنترل آنها داريد و بنابراين با شما راحت نخواهند بود.
  • اطمينان داشته باشيد كه هر كسي خودش مي‌تواند يك زندگي خوب داشته باشد. اگر در اين رابطه به ديگران مشاوره بدهيد، ممكن است تصور كنند كه مي‌خواهيد از مشاوره به‌عنوان ابزاري براي دخالت در زندگي آنها استفاده كنيد. داگ هامرشولد (يك ديپلمات سوئدي) مي‌گويد: «بدون دانستن پرسش، پاسخ دادن آسان است.» هنگامي كه در حال نصيحت كردن ديگران هستيم، فرض مي‌كنيم درك كاملي از مشكلات آنها داريم، در حالي كه اغلب اين‌طور نيست. آيا بهتر نيست به هوش ديگران احترام بگذاريم و تجربيات شخصي خود را به آنها تحميل نكنيم؟ با اين شيوه، آرامش جايگزين خشم مي‌شود و مي‌توانيد با احترام گذاشتن به ديدگاه هر چند سطحي ديگران، به دانش و خرد آنها اعتماد كنيد.
  • در باورهاي خود، افراط و تفريط را كنار بگذاريد

  • مطلق‌انديشي و پافشاري بر باورهاي شخصي بدون در نظرگرفتن ديدگاه‌هاي ديگران، قطعا موجب خواهد شد تا آرامش زندگي از بين برود. تفكرات افراطي معمولا منجر به رفتارهاي واكنشي و عجولانه مي‌شود. شايد در ظاهر كار آساني باشد كه با باورهاي مطلق خودتان عمل كنيد، اما حتما بين شما و كساني كه با عقايدتان موافق نيستند تعارض ايجاد خواهد شد. در مقابل، آزادانديشي و آمادگي براي درك ديگران حتي اگر سخت باشد، ارزش دارد. با اين كار در آرامش زندگي خواهيد كرد و با كساني كه در اطراف‌تان هستند سازگاري بيشتري خواهيد داشت.

    • به‌طور عميق فكر و از اين طريق عقايد مطلق خود را تعديل كنيد. بپذيريد كه باورها، احساسات يا نظرات شما نسبت به باورها و نظرات همه‌ي انسان‌ها در جهان، مانند قطره‌اي در ميان دريا است. از اخلاقي پيروي كنيد كه بر پايه‌ي اعتدال استوار است و با كرامت و ارزش انساني سنجيده مي‌شود. با ديگران همان رفتاري را داشته باشيد كه دوست داريد با شما داشته باشند (قانون طلايي).
    • حس شوخ طبعي خود را تقويت كنيد. افراد شوخ‌طبع به سادگي مي‌توانند ديگران را خلع‌ سلاح كنند. افراد متعصب كه بيش از حد جدي هستند، معمولا نمي‌توانند شوخ‌طبع باشند. شوخ‌طبعي از يك سو تنش و استرس را دور مي‌كند و از سوي ديگر، كمك مي‌كند تا ديگر تمايلي براي تفكرات افراطي نداشته باشيد.
    • در برابر تفاوت‌هاي ديگران با شما بردبار باشيد

    • درك تفاوت‌ها هم از لحاظ فكري و هم از لحاظ عملي سبب ايجاد تغييراتي در زندگي شما و اطرافيان‌تان خواهد شد. براي اين كار بايد تفاوت‌هاي بين افراد در جهان را درك كنيد، زندگي كنيد و اجازه دهيد ديگران هم در آسودگي زندگي كنند. اگر نتوانيم اعتقادات، روش‌هاي زندگي و نظرات متمايز ديگران را تحمل كنيم، نتيجه‌اي جز تبعيض، سركوب، از دست دادن صفات انساني و در نهايت خشونت و درگيري نخواهيم داشت. براي داشتن يك زندگي مسالمت‌آميز، تمرين اين اخلاق الزامي است.

      • به جاي آنكه در مورد ديگران نظر منفي داشته باشيد، ديدگاه خودتان را تغيير دهيد و سعي كنيد تا اثر خوبي در ديگران به جا بگذاريد. براي اين كار ابتدا درك ديگران را از خودشان تغيير دهيد. به‌عنوان مثال، به جاي آنكه كسي را احمق يا بي‌كفايت خطاب كنيد، سعي كنيد او را با القابي مانند باهوش، كارآمد و با استعداد صدا بزنيد. با اين كار آنها را تشويق مي‌كنيد تا نقاط مثبت خود را به نمايش بگذارند. اگر ديگران را به‌عنوان انسان‌هايي جالب، خاص و دلسوز ببينيم، مي‌توانيم ريشه‌ي رفتارهاي دروغين، خشم و ناراحتي آنها را بهتر بشناسيم و زمينه را براي تغييرات بنيادي در آنها فراهم كنيم.
      • در رابطه با بردباري در برابر تفاوت‌ها مقالات زيادي در سايت‌هاي مختلف منتشر شده‌اند كه مي‌توانيد با خواندن آنها اين مهارت را در خود تقويت كنيد.
      • صلح‌جو باشيد

      • گاندي مي‌گويد: «دلايل بسياري وجود دارد كه من آماده‌ي مرگ باشم، اما حتي يك دليل براي كشتن كسي ندارم.» انسان‌هاي صلح‌جو هرگز عليه انسان يا حيوان ديگر يا هر موجود زنده‌ي ديگري خشونت به خرج نمي‌دهند.

        • هرگاه كسي سعي دارد تا شما را متقاعد كند كه جنگ چيز بدي نيست، بر اعتقادات خود پافشاري كنيد و مؤدبانه به او بگوييد كه مخالف هستيد. بدانيد كه برخي افراد قصد دارند تا شما را با اصرار ورزيدن در اين رابطه تحريك كنند. همه مي‌دانيم كه جنگ جز كشتار مردم، يتيم كردن كودكان و بي‌خانمان كردن آنها پايان ديگري ندارد. مري رابينسون (عضو سابق هيئت عالي حقوق بشر در سازمان ملل متحد) مي‌گويد: «تجربه‌اي كه من از جنگ دارم اين است كه تمام كساني كه درگير آن هستند آرزوي روز صلح را دارند. هنگام آن رسيده است كه جنگ و خشونت متوقف شود.» اين عقيده را در خود تقويت كنيد كه آرزوي نهايي هر كسي (حتي مردمي كه درگير جنگ هستند) صلح است.
        • صلح‌جو بودن يعني اينكه حتي در برابر افراد خشن بتوانيد با مروت رفتار كنيد، حتي افراد تبهكار نيز مستحق مهرباني هستند. به دنبال اين باشيد كه اصول يك جامعه‌ي عادلانه و منصفانه را نه فقط به صورت ظاهري كه به‌طور عملي پياده كنيد.
        • از تماشاي فيلم‌هاي خشونت‌آميز، گزارش‌هاي خبري خشن و گوش دادن به موسيقي‌هايي با محتواي نفرت‌انگيز و اهانت‌آميز بپرهيزيد.
        • محل كار و زندگي خود را با تصاوير و موسيقي آرامش‌دهنده پر كنيد و با افرادي كه عاشق صلح هستند معاشرت داشته باشيد.
        • به‌طور جدي به گياهخواري فكر كنيد. براي بسياري از دوست‌داران صلح و آرامش، خشونت عليه حيوانات غيرقابل تحمل بوده و نمي‌تواند به يك زندگي آرامش‌بخش منجر شود. در مورد رفتاري كه با حيوانات در مزارع، شكار و صنايع دارويي مي‌شود و همچنين در مورد شيوه زندگي گياهخواران به طور گسترده مطالعه كنيد.
تعداد بازدید : 14
امتیازدهی
میانگین امتیازها:0 تعداد کل امتیازها:0
مشاهده نظرات ( 0)
ارسال نظرات
نام  
آدرس پست الکترونیکی شما    
شماره تلفن
توضیحات  
تغییر کد امنیتی  
کد امنیت  
 
Powered by DorsaPortal